1 Aralık 2014 Pazartesi

İstanbul'da Kedi - Gündüz VASSAF



GÜNDÜZ VASSAF
"Sorun, hayvanlarla sürdürülecek ilişkinin "insanca" olması gerektiği düşüncesinden çıkmaktadır." 

Bu cümleyle başlıyor kitap. "İnsanca" denildiğinde zihinde oluşan tüm olumlu duyguları olumsuza çevirmeye ant içmiş insanoğlu, dünya tarihinde en kirli ayak izlerini bırakmaya ve tüm canlı hayatını kirletmeye devam ederken, "hayvan" sözcüğünü hakaret belirlemiş belleğinde. Halbuki, keşke "hayvan" gibi olabilsek. Keşke bizlerin de birer "hayvan" olduğumuzu unutmasak.


Başka bir kitabı okurken görsellerine kapılıp İstanbul'da Kedi'ye başladım. Hemencecik bitecek bir kitap zaten. Bolca görselin kullanıldığı, şiir tadında bir kitap İstanbul'da Kedi. Kitap kapağındaki resim daha önce Nisan 2014'te İthaki yayınlarından çıkan Fırat Caner'in, Kuşla Kediye Ağıt kitabıyla aynı. İlginç, YKY neden acaba böyle bir şey yaptı, ben anlamadım. 


Gündüz Vassaf'ın anlatımını, dilini seviyorum. Ama düzyazı yazmasını kesinlikle tercih ederim. 

İstanbul'da Kedi adına bakmayın, sadece İstanbul'daki kedileri anlatan bir kitap değil. Kedi tarihi, hatta insan-hayvan ilişkileri tarihi anlatılıyor kitapta. İnsanın dünyanın merkezi ve en önemlisi olduğunu düşündüğü kibirli bakış açısından diğer canlılar dünyasına şiirsel bir bakış Vassaf'ın kitabı. 

"Yeryüzünde 600 milyon kedi 
Dilleri belli 
Sürtündüğünde
Otomobile, çöp kutusuna, insana 
Hepsine egemenlik kurup
"Bunlar benim!" diye bakmakta.
Yeryüzünde yedi milyar insan
Tek anladıkları kendi dilleri 
Hayvanları dinlemek yerine
Onlara Latin alfabesini
Öğretme gayretleri!
"Ben!" "Ben!" "Ben!" 

Aynalarından
Kediler bencil diyen insanlar
Her sürtündüğünde kediler kendilerine
Sevildiklerini sanmaktalar. "



"Biz 
 Samanyolunun ucunda
Uzayın belirsiz  noktasında
Paralel evrenlerden birinin 
Kara delikli sonsuzluğunda, 
tarihi kendimizden ibaret bilir
Bunca canlı arasında
Heykellerimizi dikip dikip devirir
Doğruyu biliriz.
Biz, 
tükettikçe 
eksiliriz."





"Destansa
Köpeklerin kahramanlıkları
Kediler şiir yazar."



"İnsan türü 
ister yensin kendini
ister yüceltsin 
Vazgeçmedikçe
insan merkezli seçiminden
Dünyayı kavrayamayacak kibirinden."


7 yorum :

  1. Adında ve içeriğinde kedi olan her şeye hastayım :) Bu güzelliği de en kısa zamanda alayım bari :)
    Bu arada Fi'den ne haber, aldın mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem babilde, hem idefixde sepetlerim hazırlanma aşamasında. Ne alacağımı şaşırmış durumdayım. Fi sepette ama :)

      Sil
    2. Bu arada biliyorsun dimi, iki sitede de güzel indirimler var.

      Sil
    3. Bilmez olur muyum hiç :)
      Geçen günkü depresif yazımdan sonra her iki siteden de sipariş verdim, ikisinin de hatırı kalmasın dedim. Bugün gelecekler galiba :)
      Sepetine bir de Metis Ajanda at bence, idefixte 3,50 tl ve çok şirin görünüyor :)
      Aldıklarımı yazayım sana fikir olur belki:
      Ayn Rand-İhtiyacımız Olan Felsefe
      Ayn Rand-Yaşamak İstiyorum
      John Fante-Gençliğin Şarabı
      Halit Kakınç-Struma
      Hermann Hesse-Siddhartha
      Ayfer Tunç-Kırmızı Azap
      Anton Çehov-Kırlarda Bir Gün
      Veee Metis Ajanda 2015

      Bu arada sağ üst köşede Üzüm'ü görmek çok güzel :))

      Sil
    4. Ajanda kaçar mı, sepette tabi ki :) Ben de iki siteden de alacağım, öyle görünüyor şimdilik.
      Üzüm'ün vesikalık fotosu, güzel durdu o köşede :D

      Sil
  2. Kedi varmış hemen almalıyım bende :))

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...